ALLEN FINNEY – PICTURE WINDOW

Artiest info
Website
facebook

Label: Mojo Music Sweden

Vorig jaar maakten we op deze pagina’s kennis met de nu 75-jarige Amerikaanse folk- en blueszanger Allen Finney en zijn album “In A Blue Frame” dat toen volgde op het in 2018 uitgebrachte “Salt Breeze With Kites”. We vertelden toen ook al dat hij de niet zo vaak voorkomende verhuis had gemaakt vanuit zijn geboorteplaats in Sanford, Michigan in Amerika naar Zweden waar hij in Stockholm sinds zo’n 40 jaren zijn vaste stek heeft gevonden en er zijn platen opneemt.

Zijn zelfgeschreven songs en muziek variëren tussen folk, blues, country, jazz en rock en dat is nu ook weer het geval met de twaalf liedjes die hij schreef voor zijn nieuwste album “Picture Window” dat we hier wat nauwkeuriger onder de loep zullen gaan nemen. De plaat werd opgenomen in de ‘Kapsylen’-studio in Stockholm met de instrumentale hulp van bassist en albumproducer Robert Ivansson, gitaristen Sebastian Nylund en Max Schultz, toetsenist Ted Hector en drummer Jörgen Wall. Singer-songwriter Allen Finney zelf speelt op gitaren en mondharmonica.

Daarenboven werd er voor dit album ook gebruik gemaakt van een jazzy blazerstrio bestaande uit Per Sjöberg (tuba), Tore Berglund (saxofoon en klarinet) en Leon Falk (trombone). De backing vocals bij deze liedjes werden ingezongen door Jana Persson, Hanna Francis en Britta Bergström. De meeste van deze Zweedse muzikanten waren er ook al bij voor de opname van zijn vorige plaat “In A Blue Frame”.

In de openingstrack “Dust Won’t Let Go” en het daaropvolgende nummer “No Other Way” gaat Allen Finney als een echte crooner van start met een jazzy deuntje dat gedomineerd wordt door honky tonk-piano, trompet en trombone. Dat hij in zijn jeugdjaren via zijn familie veel heeft geluisterd naar de muziek van mensen als Nat King Cole, B.B. King, Sonny Boy Williamson en Muddy Waters kan ettelijke decennia later nog steeds gehoord worden in de bluesy songs die Allen Finney hier brengt op het album “Picture Window”. De nummers “Pour Another Cup”, “Do The Claw”, “Streetlight”, “Take A Little Walk”, ”Lou Is Leaving” en “Going Home”zijn daar de muzikale exponenten van.

Anderzijds brengt hij op dit album ook enkele liedjes die meer neigen naar de traditionele folkmuziek met de songs “All The Foxes”, “You Don’t Have To Go To Hell” en de pianoballad “What I Told You” als voorbeelden. In vergelijking met de zeer gevarieerde stijlen op zijn vorige platen behoren de nummers op “Picture Window” deze keer meer tot het jazz- en bluesgenre, maar dat kan er bij een volgend album van Allen Finney alweer helemaal anders gaan uitzien.

(valsam)